Nowe apteki mogć być otwierane tylko przez farmaceutów – jest zgoda dwóch izb parlamentu

Izba Senatu odrzuciła dziś wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (projekt poselski) i przyjęła ją bez
czytaj dalej

Chociaż wmawiają nam, że lekarz to zawód bez przyszłości – tabuny chętnych na Uczelnie Medyczne w Polsce

Jak co roku przed maturami tzw. Drzwi Otwarte na Uczelniach Medycznych. Już "po" jest m.in. Uniwersytet Medyczny w Gdańsku a
czytaj dalej

RPO chce poznać sumienie Aptekarzy

Według doniesień medialnych w Polsce pojawiają się apteki nieprowadzące sprzedaży środków antykoncepcyjnych z uwagi na powoływanie się przez farmaceutów w
czytaj dalej

Dnia 13.04.2017 Nowelizacja Prawa farmaceutycznego ma chronić pacjentów przed wzrostem cen leków - przekonuje ministerstwo zdrowia w komunikacie opublikowanym w czwartek. Resort odniósł się w ten sposób do zarzutów, że ustawa zwana "Apteką dla aptekarza" może spowodować wzrost cen leków. Zdaniem MZ na nowych przepisach skorzystają małe, rodzinne apteki, które przegrywają w konkurencji z aptekami sieciowymi. "Rozwiązania zaproponowane w ustawie – wbrew opiniom krytyków – są korzystne dla pacjentów. Obecnie sieci aptek sztucznie obniżają ceny leków nierefundowanych (w tym leków bez recepty) i sprzedają je po cenach dumpingowych" - ocenia ministerstwo.    Dnia 24.03.2017 Do dalszego procesu legislacyjnego trafią wczoraj uchwalone przez Sejm ustawy zdrowotne: 1.Nowelizacja dostosowującą prawo o transplantacjach do wymogów UE. Nowe brzmienie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu, i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Tzw. ustawa transplantacyjna dostosowuje przepisy do dyrektyw unijnych dotyczących m.in. kodowania tkanek i komórek ludzkich oraz procedur weryfikacji równorzędnych norm jakości i bezpieczeństwa przywożonych tkanek i komórek. Celem nowelizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa biorców oraz dawców tkanek i komórek. Ustawa dotyczy m.in. utworzenia jednolitego kodu europejskiego umożliwiającego identyfikację dawcy komórek lub tkanek dystrybuowanych w UE. Reguluje też szczegółowe wymagania w zakresie monitorowania pobranych, przetworzonych, przechowywanych lub dystrybuowanych komórek, tkanek lub narządów oraz wyrobów medycznych i materiałów mających bezpośrednio kontakt z nimi. 2.Ustawa tworzącą tzw. sieć szpitali. Nowelizacja ma zapewnić pacjentom lepszy dostęp do świadczeń szpitalnych, ambulatoryjnych i rehabilitacyjnych. Chodzi też o poprawę elastyczności zarządzania szpitalami i optymalizację kosztów leczenia. Ustawa wprowadza system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej obejmujący grupy szpitali: I, II, III stopnia, onkologiczne, pulmonologiczne, pediatryczne i ogólnopolskie (np. instytuty, szpitale resortowe). Do systemu zabezpieczenia będą kwalifikowane podmioty publiczne i niepubliczne spełniające ściśle określone kryteria dotyczące zakresu i charakteru udzielanych świadczeń. Pierwsze wykazy szpitali zakwalifikowanych do sieci poznamy nie później niż do 27 czerwca. Ustawa o sieciach szpitali została uchwalona i wchodzi w życie 3.Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta zwiększa prawa pacjenta w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej oraz ochronę zawartych w niej danych osobowych i informacji o stanie zdrowia, a także doprecyzowuje przepisy dotyczące niektórych praw pacjenta, uprawnień rzecznika praw pacjenta oraz funkcjonowania wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni od ogłoszenia noweli.    Dnia 01.03.2017 WHO Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, aby sprawdzać źródła stron internetowych dostarczających informacji na temat bezpieczeństwa szczepionek. W ostatnich latach wiele stron internetowych świadczy mylące informacje dotyczące bezpieczeństwa szczepionek, wywołując falę nieuzasadnionych lęków. "Każdego dnia, dezinformacje na temat szczepionek mnożą się w internecie", mówi Isabelle Sahinovic, koordynator Vaccine Safety Net przy WHO. "To jest niebezpieczne. Musimy się upewnić, że rodzice, opiekunowie i pracownicy służby zdrowia korzystają z wiarygodnych informacji na temat szczepionek."    Dnia 06.03.2017 MZ: sytuacja dot. antybiotykoopornej bakterii New Delhi - pod kontrolą.W Polsce od 5 lat rośnie liczba zarażonych tą bakterią. New Delhi metallo-β-lactamase – enzym z grupy metalo-β-laktamaz uodparniający bakterie na wiele antybiotyków beta-laktamowych. Dotyczy to również karbapenemów, które używane były głównie do leczenia chorób powodowanych przez bakterie odporne na inne antybiotyki. Z powodu niemożliwych do opanowania infekcji bakteryjnych co roku umiera w Unii Europejskiej ponad 25 tys. osób. Tak źle z lekoopornością jeszcze nie było - ostrzega już od 3 lat Światowa Organizacja Zdrowia WHO    Dnia 18.02.2017 Sprzedaż na koniec 2016 r. całego rynku farmaceutycznego wyniosła ponad 31 700 000 000 PLN, Natomiast wartość refundacji wyniosła blisko 8 100 000 000 PLN (+2,5% do 2015roku). W styczniu 2017 sprzedaż rynku aptecznego była o 84,05 mln PLN wyższa w stosunku do sprzedaży z grudnia 2016 w którym wyniosła 2 938 mln PLN. Średnia marża apteczna w styczniu 2017r. wyniosła 26,01%. Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku sprzedaż całego rynku zwiększyła się o 455,71 mln PLN. roku. Trwa trend wzrostu ilości klientów aptek, którzy kupują coraz więcej produktów aptecznych tj. leków, suplementów i kosmetyków    Dnia 09.02.2017 Minister Radziwiłł dla jednego z dzienników: Likwidacja NFZ to nie jest zmiana tabliczek, ale bezpośrednie wzięcie odpowiedzialności za zdrowie obywateli przez administracje państwową. Po 1 stycznia zniknie weryfikacja uprawnienia do korzystania z państwowej służby zdrowia. Nie będzie potrzebnych tylu ludzi, którzy dzisiaj się tym zajmują.     Dnia 24.01.2017 Rośnie świadomość Polaków do zgłaszania działań niepożądanych leków a czy Firmy Farmaceutyczne są z tego zadowolone? W zeszłym roku o 30 procent więcej pacjentów niż rok wcześniej, zgłosiło działania niepożądane leków do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych. Dla firm farmaceutycznych otwiera się nowy rynek zbytu - państwa afrykańskie będą mogły importować leki.



Witamina B jej pozytywny wpływ na zdrowie człowieka

Witaminy z grupy B

Jest ich wiele, ale najważniejsze to:

– B1-tiamina,

– B2-ryboflawina,

– B3-niacyna,

– B5-kwas pantotenowy,

– B6-pirydoksyna,

– B7-biotyna,

– B9-kwas foliowy,

– B12-kobalamina.

Witaminy z grupy B działają wspólnie w każdej komórce.

Charakterystyczną cechą jest to, że są rozpuszczalne w wodzie, wchodzą w skład enzymów lub je aktywują oraz wykazują działanie już w bardzo małych dawkach. Pełnią ważną funkcje dla metabolizmu organizmu. W związku z tym, że są one rozpuszczalne w wodzie nie mogą być magazynowane w organizmie, zatem należy dostarczać je do organizmu każdego dnia.

Różne typy witaminy B pochodzą z różnych typów pokarmów. Na przykład witamina B12 znajduje się głównie w mięsie i produktach mlecznych a witaminy B7 i B9 znajdują się w owocach i warzywach.

Niedobór każdej z nich może prowadzić do problemów zdrowotnych.

Niektóre grupy osób, takie jak osoby starsze, czy kobiety w ciąży potrzebują większych ilości witaminy B. Niektóre choroby takie jak choroba Crohna, choroba trzewna, HIV, alkoholizm mogą spowodować gorsze wchłanianie witamin z grupy B.

Objawy niedoboru zależą od tego, jaki rodzaj witaminy B jest w deficycie. Mogą one wywodzić się ze zmęczenia, anemii lub osłabionego systemu odpornościowego. Mogą również wystąpić wysypki skórne.

Witamina B12

Witamina B12 zwana kobalaminą pomaga w regulacji układu nerwowego. Odgrywa także ważną rolę w rozwoju i tworzeniu czerwonych krwinek. Lekarze zalecają przyjmowanie witaminy B12 pacjentom w wieku 50 lat i starszym. Niedobór witaminy B12 powoduje:
– niedokrwistość megaloblastyczną
– demencję
– depresję
– zaburzenia zachowania.

Osoby z niedoborem witaminy B12 często odczuwają mrowienie w nogach i rękach.

Witamina B12 znajduje się głównie w mięsie i produktach mlecznych, co za tym idzie wegetarianie narażeni są na jej niedobór.

Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B12 wynosi 2,4 μg na dobę

Witamina B6

Witamina B6 (pirydoksyna) magazynuje energię, uczestniczy w tworzeniu enzymów, hormonów i hemoglobiny. Zwiększa odporność organizmu. Ma ona wpływ na ciśnienie krwi, skurcze mięśni, pracę serca, jak również na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Może także pomóc w zwalczaniu zakażeń. Kobiety w ciąży i karmiące piersią potrzebują jej, aby zapewnić swoim dzieciom prawidłową pracę mózgu.

Witamina B6 występuje w rybach, drobiu, ziemniakach i owocach ale nie cytrusowych.

Zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B6 wynosi około 1–2 mg na dobę.

Niewystarczające ilości witaminy B6 mogą skutkować niedokrwistością, jak również zmianami skórnymi, takimi jak wysypka czy pęknięcia wokół ust. Brak witaminy B6 może powodować depresję, apatię, bezsenność, podatność na infekcje.

Witaminy B1 i B2

Witamina B1 nazywana również, jako tiamina a witamina B2 ryboflawina. Witamina B1 daje korzyści neurologiczne, natomiast witamina B2 pomaga w utrzymaniu prawidłowego wzroku.

portal medycznyWitamina B1 występuje w produktach zbożowych grubego przemiału, mięsie, wędlinach (szczególnie w wieprzowinie), roślinach strączkowych, drożdżach, orzechach, słoneczniku, rybach, owocach i warzywach.

Witamina B2 występuje w migdałach, grzybach, dziczyźnie, jajach, zielonych częściach warzyw, łososiu, pstrągu, makreli, pełnoziarnistym pieczywie, fasoli, grochu, mleku, jogurcie, kefirze, maślance, drożdżach i orzechach włoskich.

Niedobór witaminy B1 powoduje zaburzenia czynności centralnego układu nerwowego (osłabienie, zmęczenie, zaburzenia pamięci, koncentracji, depresje), niewydolność krążenia (przyspieszona akcja serca, obrzęki kończyn górnych i dolnych), zaburzenia w funkcjonowaniu przewodu pokarmowego ( utrata łaknienia, nudności, wymioty, biegunka, brak apetytu, zmniejszenie masy ciała).

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na witaminę B1 wynosi 1,1 mg dla kobiet i 1,2 mg dla mężczyzn.

Niedobór witaminy B2 powoduje opóźnienie wzrostu, pogorszenie ostrości wzroku, uszkodzenie gałek ocznych i rogówki, łzawienie, wypadanie włosów, kłopoty z koncentracją, zawroty głowy, bezsenność.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B2 wynosi 1,3 mg dla mężczyzn i 1,1mg dziennie kobiet.

Witamina B9

Witamina B9 jest nazywana również kwasem foliowym. Jak większość witamin z grupy B, sprzyja wzrostowi czerwonych krwinek. Ale również zmniejsza ryzyko uszkodzenia płodu.

Witamina B9 występuje w warzywach liściowych, głównie w szpinaku, sałacie, kapuście, brokule, szparagu, kalafiorze, brukselce oraz w mniejszych ilościach w pomidorze, grochu, fasoli, buraku, orzechach, słoneczniku, żółtku jaja, pszenicy, pomarańczy, bananie i awokado.

Niedobór witaminy B9 może powodować biegunkę, niedokrwistość megaloblastyczną, stany niepokoju, lęku, depresje, bezsenność, roztargnienie, problemy z pamięcią. U kobiet w ciąży niedobór może skutkować wystąpieniem wady rozwojowej płodu.

Dla dorosłego człowieka dzienna dawka powinna wynosić  0,4 do 0,6 mg.

Witamina B3

Witamina B3 nazywana jest także niacyną. Ma ona wiele ważnych funkcji, takich jak: udział syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, uczestniczy w przemianach metabolicznych mających na celu uwalnianie energii, działa pozytywnie na system nerwowy i stan psychiczny, poprawia kondycję skóry i włosów.

portal medycznyDobrym źródłem niacyny jest: mięso, ryby, mąka pszeniczna, jajka, mleko.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B3 to 16 mg dla mężczyzn i 14 mg dla kobiet.

Nadmiar niacyny może skutkować, np. zaczerwienieniem, swędzeniem, suchością skóry, problemami układu pokarmowego, jak również niestrawnością, nudnościami oraz ostrą niewydolnością wątroby.

Witamina B5

Witamina B5 zwana jest kwasem pantotenowym. Jej obecność w organizmie jest konieczna do prawidłowego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów, przyspiesza gojenie ran, pomaga w procesie uwalniania energii, zapobiega przemęczeniu i poprawia działanie układu sercowo-naczyniowego, nerwowego i pokarmowego.

Kwas pantotenowy występuje niemal we wszystkich mięsnych potrawach oraz warzywach. Główne jej źródła to: mięso z kurczaka, mięso wołowe, ziemniaki, owsianka, pomidory, jajka, brokuł, pełnoziarnisty chleb, brązowy ryż, ryby, pomarańcze, awokado, melony, banany.

Niedobór witaminy B5 powoduje zaburzenia układu nerwowego, drażliwość, depresje, omdlenia, mrowienie w nogach, wypadanie włosów, zmiany skórne, niestrawność, przemęczenie.  Natomiast jej nadmiar może powodować biegunki.

Dzienne zapotrzebowanie to około 7 mg.

Witamina B7

Witamina B7 nazywa jest też biotyną. Jest niezbędna w procesie syntezy kwasów tłuszczowych, wspomaga funkcję tarczycy, przemianę dwutlenku węgla, wpływa na właściwe funkcjonowanie skóry oraz włosów.

Biotyna naturalnie występuje w wielu produktach spożywczych, ale na bardzo niskim poziomie w porównaniu do innych witamin rozpuszczalnych w wodzie. Występuje przede wszystkim w wątrobie, orzechach włoskich i ziemnych, żółtku jaj, migdałach, sardynkach, grzybach, brązowym ryżu, mące pełnoziarnistej, szpinaku, marchwi, pomidorach.

Skutkami niedoboru biotyny są zmiany skórne, stany zapalne, wypadanie włosów, podwyższony poziom cholesterolu.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę B7 to około 100 µg.

Mniej znane witaminy z grupy B to:

Witamina B4 (cholina) – pod postacią salicylanu, w pastylkach do ssania, jest stosowana do doraźnego łagodzenia bólu gardła. Występuje w wielu produktach spożywczych, głównie w postaci lecytyny. Do produktów bogatych w cholinę zaliczamy żółtka jaj, wątrobę, orzeszki ziemne, soję.

Witamina B8 (inozytol) – witamina płodności, która wspomaga działanie układu rozrodczego kobiet i mężczyzn. Uważa się, że brak inozytolu może być jedną z przyczyn niepłodności. Główne źródła witaminy B8 to: mleko, cytrusy (z wyjątkiem cytryn), orzechy, soja, zboża, warzywa, np. kapusta, groch, soczewica, kiełki, mięso.
Witamina B13 (kwas orotowy) – poprawia funkcjonowanie wątroby i spowalnia procesy starzenia się. Pełni ważną funkcją, jaką jest zmniejszanie zawartości kwasu moczowego obecnego we krwi oraz działa ochronnie na komórki wątroby, pobudza jej funkcje trawienne, jednocześnie rozrzedzając żółć. Źródła witaminy to: buraki, serwatka, kwaśne mleko, szpinak, szczaw, drożdże piwne.

portal medyczny

Witamina B15 (kwas pangamowy) – występuje w drożdżach piwnych, nasionach dyni, brązowym ryżu, ziarnie sezamu. Jej główne funkcje to: łagodzi niektóre objawy astmy, obniża stężenie cholesterolu we krwi, rozszerza naczynia krwionośne, poprawia ukrwienie mięśni oraz innych tkanek, zwiększa też produkcję żółci i detoksykację, czyli odtruwanie organizmu, przyśpiesza wydalanie toksyn azotowych, węglowodorowych, sterydowych i metali ciężkich.

Wszystkie witaminy są związkami organicznymi, które są niezbędne do prawidłowego przebiegu procesów biochemicznych i funkcjonowania organizmu. Wiele z nich stanowi składniki koenzymów (składniki organiczne, które decydują o aktywności katalitycznej niektórych enzymów). Organizm potrzebuje niewielkich ilości witamin, nieporównywalnych w stosunku do zapotrzebowania na podstawowe składniki pokarmowe. Umiarkowane przedawkowanie witaminy z grupy B wydalane są w moczu.

 

Ocena

Jaka jest twoja opinia ?

← Poprzedni krok

Proszę podać poprawne imię, email oraz pytanie.

Powered by LivelyChat
Do góry