Nowe apteki mogć być otwierane tylko przez farmaceutów – jest zgoda dwóch izb parlamentu

Izba Senatu odrzuciła dziś wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (projekt poselski) i przyjęła ją bez
czytaj dalej

Chociaż wmawiają nam, że lekarz to zawód bez przyszłości – tabuny chętnych na Uczelnie Medyczne w Polsce

Jak co roku przed maturami tzw. Drzwi Otwarte na Uczelniach Medycznych. Już "po" jest m.in. Uniwersytet Medyczny w Gdańsku a
czytaj dalej

RPO chce poznać sumienie Aptekarzy

Według doniesień medialnych w Polsce pojawiają się apteki nieprowadzące sprzedaży środków antykoncepcyjnych z uwagi na powoływanie się przez farmaceutów w
czytaj dalej

Dnia 13.04.2017 Nowelizacja Prawa farmaceutycznego ma chronić pacjentów przed wzrostem cen leków - przekonuje ministerstwo zdrowia w komunikacie opublikowanym w czwartek. Resort odniósł się w ten sposób do zarzutów, że ustawa zwana "Apteką dla aptekarza" może spowodować wzrost cen leków. Zdaniem MZ na nowych przepisach skorzystają małe, rodzinne apteki, które przegrywają w konkurencji z aptekami sieciowymi. "Rozwiązania zaproponowane w ustawie – wbrew opiniom krytyków – są korzystne dla pacjentów. Obecnie sieci aptek sztucznie obniżają ceny leków nierefundowanych (w tym leków bez recepty) i sprzedają je po cenach dumpingowych" - ocenia ministerstwo.    Dnia 24.03.2017 Do dalszego procesu legislacyjnego trafią wczoraj uchwalone przez Sejm ustawy zdrowotne: 1.Nowelizacja dostosowującą prawo o transplantacjach do wymogów UE. Nowe brzmienie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu, i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Tzw. ustawa transplantacyjna dostosowuje przepisy do dyrektyw unijnych dotyczących m.in. kodowania tkanek i komórek ludzkich oraz procedur weryfikacji równorzędnych norm jakości i bezpieczeństwa przywożonych tkanek i komórek. Celem nowelizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa biorców oraz dawców tkanek i komórek. Ustawa dotyczy m.in. utworzenia jednolitego kodu europejskiego umożliwiającego identyfikację dawcy komórek lub tkanek dystrybuowanych w UE. Reguluje też szczegółowe wymagania w zakresie monitorowania pobranych, przetworzonych, przechowywanych lub dystrybuowanych komórek, tkanek lub narządów oraz wyrobów medycznych i materiałów mających bezpośrednio kontakt z nimi. 2.Ustawa tworzącą tzw. sieć szpitali. Nowelizacja ma zapewnić pacjentom lepszy dostęp do świadczeń szpitalnych, ambulatoryjnych i rehabilitacyjnych. Chodzi też o poprawę elastyczności zarządzania szpitalami i optymalizację kosztów leczenia. Ustawa wprowadza system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej obejmujący grupy szpitali: I, II, III stopnia, onkologiczne, pulmonologiczne, pediatryczne i ogólnopolskie (np. instytuty, szpitale resortowe). Do systemu zabezpieczenia będą kwalifikowane podmioty publiczne i niepubliczne spełniające ściśle określone kryteria dotyczące zakresu i charakteru udzielanych świadczeń. Pierwsze wykazy szpitali zakwalifikowanych do sieci poznamy nie później niż do 27 czerwca. Ustawa o sieciach szpitali została uchwalona i wchodzi w życie 3.Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta zwiększa prawa pacjenta w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej oraz ochronę zawartych w niej danych osobowych i informacji o stanie zdrowia, a także doprecyzowuje przepisy dotyczące niektórych praw pacjenta, uprawnień rzecznika praw pacjenta oraz funkcjonowania wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni od ogłoszenia noweli.    Dnia 01.03.2017 WHO Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, aby sprawdzać źródła stron internetowych dostarczających informacji na temat bezpieczeństwa szczepionek. W ostatnich latach wiele stron internetowych świadczy mylące informacje dotyczące bezpieczeństwa szczepionek, wywołując falę nieuzasadnionych lęków. "Każdego dnia, dezinformacje na temat szczepionek mnożą się w internecie", mówi Isabelle Sahinovic, koordynator Vaccine Safety Net przy WHO. "To jest niebezpieczne. Musimy się upewnić, że rodzice, opiekunowie i pracownicy służby zdrowia korzystają z wiarygodnych informacji na temat szczepionek."    Dnia 06.03.2017 MZ: sytuacja dot. antybiotykoopornej bakterii New Delhi - pod kontrolą.W Polsce od 5 lat rośnie liczba zarażonych tą bakterią. New Delhi metallo-β-lactamase – enzym z grupy metalo-β-laktamaz uodparniający bakterie na wiele antybiotyków beta-laktamowych. Dotyczy to również karbapenemów, które używane były głównie do leczenia chorób powodowanych przez bakterie odporne na inne antybiotyki. Z powodu niemożliwych do opanowania infekcji bakteryjnych co roku umiera w Unii Europejskiej ponad 25 tys. osób. Tak źle z lekoopornością jeszcze nie było - ostrzega już od 3 lat Światowa Organizacja Zdrowia WHO    Dnia 18.02.2017 Sprzedaż na koniec 2016 r. całego rynku farmaceutycznego wyniosła ponad 31 700 000 000 PLN, Natomiast wartość refundacji wyniosła blisko 8 100 000 000 PLN (+2,5% do 2015roku). W styczniu 2017 sprzedaż rynku aptecznego była o 84,05 mln PLN wyższa w stosunku do sprzedaży z grudnia 2016 w którym wyniosła 2 938 mln PLN. Średnia marża apteczna w styczniu 2017r. wyniosła 26,01%. Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku sprzedaż całego rynku zwiększyła się o 455,71 mln PLN. roku. Trwa trend wzrostu ilości klientów aptek, którzy kupują coraz więcej produktów aptecznych tj. leków, suplementów i kosmetyków    Dnia 09.02.2017 Minister Radziwiłł dla jednego z dzienników: Likwidacja NFZ to nie jest zmiana tabliczek, ale bezpośrednie wzięcie odpowiedzialności za zdrowie obywateli przez administracje państwową. Po 1 stycznia zniknie weryfikacja uprawnienia do korzystania z państwowej służby zdrowia. Nie będzie potrzebnych tylu ludzi, którzy dzisiaj się tym zajmują.     Dnia 24.01.2017 Rośnie świadomość Polaków do zgłaszania działań niepożądanych leków a czy Firmy Farmaceutyczne są z tego zadowolone? W zeszłym roku o 30 procent więcej pacjentów niż rok wcześniej, zgłosiło działania niepożądane leków do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych. Dla firm farmaceutycznych otwiera się nowy rynek zbytu - państwa afrykańskie będą mogły importować leki.



Trwają obrady aptekarskiego okrągłego stołu

Naczelna Rada Aptekarska dziękuje przedstawicielom Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) oraz Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET za zaproszenie do uczestnictwa w obradach okrągłego stołu branży aptecznej. W naszym odczuciu potrzeba takiego spotkania jest bezdyskusyjna, a celem tej inicjatywny powinno być wypracowanie wspólnego stanowiska całej branży w kwestii naprawy rynku aptecznego. W tym celu należałoby zacząć od sporządzenia dogłębnej analizy diagnozującej istniejące dziś patologie, a następnie wspólnie wypracować i wdrożyć działania naprawcze, porządkujące rynek apteczny.

Jednak z uwagi na dużą dynamikę zmian zachodzących w sektorze aptecznym, uchwycenie pełnego obrazu tego rynku, wraz ze wszystkimi zachodzącymi na nim patologiami, jest zadaniem niezwykle trudnym. Dlatego przed przystąpieniem do rozmów proponujemy opracowanie wspólnego projektu moratorium na otwieranie nowych aptek, które obowiązywałoby przez okres 12 miesięcy, z możliwością przedłużenia. „Zamrażając” rynek na 1 rok jesteśmy w stanie wspólnie wypracować rozwiązania korzystne dla wszystkich uczestników tego sektora. Projekt moratorium byłby również formą „resetu” we wzajemnych relacjach, a także chwilą refleksji nad przyszłym kształtem tego rynku, bez konieczności wywierania niepotrzebnej presji czasowej na jego interesariuszy.

Niestety, dziś upływ czasu gra przede wszystkim na niekorzyść aptek indywidualnych. Trudno spokojnie rozmawiać przez kolejne miesiące, mając na uwadze, iż obecnie 4 tys. drobnych przedsiębiorców zagrożonych jest bankructwem, a przeciąganie dyskusji w czasie może tylko pogłębić trudną sytuację ekonomiczną, w jakiej znalazły się apteki indywidualne – codziennie upadają 2 apteki indywidualne, natomiast powstają 3 sieciowe. Jeżeli ten trend się utrzyma, to za 5 lat ostatnia apteka indywidualna zniknie z rynku. W ostatnich tygodniach przez sieci złożone zostało setki wniosków o otwarcie nowych aptek.

W pełni doceniamy chęć zahamowania tego mechanizmu przez PharmaNET i ZPP, dlatego już dziś przyjmujemy zaproszenie do debaty. Jednak z uwagi na transparentność całego procesu legislacyjnego – tak mocno eksponowaną przez obie organizacje – uważamy, że organizatorem tego spotkania powinny być instytucje niezależne, jakimi są Ministerstwo Zdrowia oraz Ministerstwo Finansów i Rozwoju. Natomiast udział pozostałych interesariuszy zasiadających przy „okrągłym stole” powinien odpowiadać zasadzie proporcjonalności, co pozwoli zachować równe szanse w dyskusji, argumentacji i przedstawianiu stanowisk.

Doświadczenia z ostatnich miesięcy pokazały w tym aspekcie istotną dysproporcję, na co zwróciło uwagę wielu decydentów, zaniepokojonych tym faktem. Podczas licznych debat można było z łatwością zaobserwować prosty mechanizm – z jednej strony głos zabierali przedstawiciele Naczelnej Rady Aptekarskiej, reprezentujący farmaceutów – zaś z drugiej – słyszeliśmy wypowiedzi przedstawicieli Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET, dość mocno wspieranych przez liczne organizacje bezpośrednio lub pośrednio powiązane z tym podmiotem, takie jak: ZPP, Lewiatan, Business Centre Club, dodatkowo posiłkujące się wynajętymi w tym celu przedstawicielami kancelarii prawnych.

Dzięki temu zabiegowi odbiorcy mogli odnieść mylne wrażenie wielogłosu w danej kwestii, choć tak naprawdę było to jedno i to samo stanowisko multiplikowane jedynie przez te organizacje, w celu zwiększenia zasięgu i skuteczności przekazu. Aby w przyszłości nie prowadzać odbiorców w błąd, sugerujemy oddelegowanie do dyskusji ekspertów faktycznie zajmujących się branżą farmaceutyczną, przy jednoznacznym wykazaniu się faktycznym mandatem do reprezentowania określonego środowiska i stanowiska.

Aby ta inicjatywa faktycznie przyniosła oczekiwany skutek, warto by w agendzie przyszłych spotkań już dziś znalazły się tematy istotne z punktu widzenia całego sektora aptecznego, w szczególności te budzące największe emocje oparte na skrajnie różnych stanowiskach. Najistotniejsze kwestie wymagające wyjaśnienia to systematyczne naruszenia zapisów antykoncentracyjnych, łamanie zakazu łączenia hurtu z detalem, nieprzestrzeganie zakazu reklamy aptek, stosowanie dumpingu cenowego, czy braki w dostępności do leków. W pełni popieramy wszystkie postulaty zwiększające efektywność działania inspekcji farmaceutycznej zwłaszcza w przypadku ścigania wyżej wymienionych nieprawidłowości. Uzyskanie kompromisu zwłaszcza w obliczu toczących się przed sądami administracyjnymi postępowań gdzie po jednej stronie występuje inspekcja farmaceutyczna i NRA po drugiej zaś PharmaNET, ZPP, Perspektywa 2030 i inne organizacje, wydaje się być zadaniem niełatwym, ale nie niemożliwym do realizacji.

Aby potraktować poważnie propozycję „okrągłego stołu” jako próbę wyjścia z trudnej dla wszystkich sytuacji, nie zaś jedynie jako grę na czas, wnosimy o wyrażenie przez ZPP, PharmaNET, Perspektywę 2030 pełnego poparcia dla moratorium na otwieranie nowych aptek wraz z blokadą zmian właścicielskich w obrębie już udzielonych zezwoleń, które zapobiegnie nieodwracalnym zmianom na rynku do czasu osiągnięcia wymaganego kompromisu.

Naczelna Rada Aptekarska

Ocena

Jaka jest twoja opinia ?

← Poprzedni krok

Proszę podać poprawne imię, email oraz pytanie.

Powered by LivelyChat

Trwają obrady aptekarskiego okrągłego stołu

czas czytania: 3 min
0
Do góry