Nowe apteki mogć być otwierane tylko przez farmaceutów – jest zgoda dwóch izb parlamentu

Izba Senatu odrzuciła dziś wniosek o odrzucenie ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne (projekt poselski) i przyjęła ją bez
czytaj dalej

Chociaż wmawiają nam, że lekarz to zawód bez przyszłości – tabuny chętnych na Uczelnie Medyczne w Polsce

Jak co roku przed maturami tzw. Drzwi Otwarte na Uczelniach Medycznych. Już "po" jest m.in. Uniwersytet Medyczny w Gdańsku a
czytaj dalej

RPO chce poznać sumienie Aptekarzy

Według doniesień medialnych w Polsce pojawiają się apteki nieprowadzące sprzedaży środków antykoncepcyjnych z uwagi na powoływanie się przez farmaceutów w
czytaj dalej

Dnia 13.04.2017 Nowelizacja Prawa farmaceutycznego ma chronić pacjentów przed wzrostem cen leków - przekonuje ministerstwo zdrowia w komunikacie opublikowanym w czwartek. Resort odniósł się w ten sposób do zarzutów, że ustawa zwana "Apteką dla aptekarza" może spowodować wzrost cen leków. Zdaniem MZ na nowych przepisach skorzystają małe, rodzinne apteki, które przegrywają w konkurencji z aptekami sieciowymi. "Rozwiązania zaproponowane w ustawie – wbrew opiniom krytyków – są korzystne dla pacjentów. Obecnie sieci aptek sztucznie obniżają ceny leków nierefundowanych (w tym leków bez recepty) i sprzedają je po cenach dumpingowych" - ocenia ministerstwo.    Dnia 24.03.2017 Do dalszego procesu legislacyjnego trafią wczoraj uchwalone przez Sejm ustawy zdrowotne: 1.Nowelizacja dostosowującą prawo o transplantacjach do wymogów UE. Nowe brzmienie ustawy o pobieraniu, przechowywaniu, i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów. Tzw. ustawa transplantacyjna dostosowuje przepisy do dyrektyw unijnych dotyczących m.in. kodowania tkanek i komórek ludzkich oraz procedur weryfikacji równorzędnych norm jakości i bezpieczeństwa przywożonych tkanek i komórek. Celem nowelizacji jest zwiększenie bezpieczeństwa biorców oraz dawców tkanek i komórek. Ustawa dotyczy m.in. utworzenia jednolitego kodu europejskiego umożliwiającego identyfikację dawcy komórek lub tkanek dystrybuowanych w UE. Reguluje też szczegółowe wymagania w zakresie monitorowania pobranych, przetworzonych, przechowywanych lub dystrybuowanych komórek, tkanek lub narządów oraz wyrobów medycznych i materiałów mających bezpośrednio kontakt z nimi. 2.Ustawa tworzącą tzw. sieć szpitali. Nowelizacja ma zapewnić pacjentom lepszy dostęp do świadczeń szpitalnych, ambulatoryjnych i rehabilitacyjnych. Chodzi też o poprawę elastyczności zarządzania szpitalami i optymalizację kosztów leczenia. Ustawa wprowadza system podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej obejmujący grupy szpitali: I, II, III stopnia, onkologiczne, pulmonologiczne, pediatryczne i ogólnopolskie (np. instytuty, szpitale resortowe). Do systemu zabezpieczenia będą kwalifikowane podmioty publiczne i niepubliczne spełniające ściśle określone kryteria dotyczące zakresu i charakteru udzielanych świadczeń. Pierwsze wykazy szpitali zakwalifikowanych do sieci poznamy nie później niż do 27 czerwca. Ustawa o sieciach szpitali została uchwalona i wchodzi w życie 3.Nowelizacja ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta zwiększa prawa pacjenta w zakresie dostępu do dokumentacji medycznej oraz ochronę zawartych w niej danych osobowych i informacji o stanie zdrowia, a także doprecyzowuje przepisy dotyczące niektórych praw pacjenta, uprawnień rzecznika praw pacjenta oraz funkcjonowania wojewódzkich komisji ds. orzekania o zdarzeniach medycznych. Nowe przepisy zaczną obowiązywać 14 dni od ogłoszenia noweli.    Dnia 01.03.2017 WHO Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, aby sprawdzać źródła stron internetowych dostarczających informacji na temat bezpieczeństwa szczepionek. W ostatnich latach wiele stron internetowych świadczy mylące informacje dotyczące bezpieczeństwa szczepionek, wywołując falę nieuzasadnionych lęków. "Każdego dnia, dezinformacje na temat szczepionek mnożą się w internecie", mówi Isabelle Sahinovic, koordynator Vaccine Safety Net przy WHO. "To jest niebezpieczne. Musimy się upewnić, że rodzice, opiekunowie i pracownicy służby zdrowia korzystają z wiarygodnych informacji na temat szczepionek."    Dnia 06.03.2017 MZ: sytuacja dot. antybiotykoopornej bakterii New Delhi - pod kontrolą.W Polsce od 5 lat rośnie liczba zarażonych tą bakterią. New Delhi metallo-β-lactamase – enzym z grupy metalo-β-laktamaz uodparniający bakterie na wiele antybiotyków beta-laktamowych. Dotyczy to również karbapenemów, które używane były głównie do leczenia chorób powodowanych przez bakterie odporne na inne antybiotyki. Z powodu niemożliwych do opanowania infekcji bakteryjnych co roku umiera w Unii Europejskiej ponad 25 tys. osób. Tak źle z lekoopornością jeszcze nie było - ostrzega już od 3 lat Światowa Organizacja Zdrowia WHO    Dnia 18.02.2017 Sprzedaż na koniec 2016 r. całego rynku farmaceutycznego wyniosła ponad 31 700 000 000 PLN, Natomiast wartość refundacji wyniosła blisko 8 100 000 000 PLN (+2,5% do 2015roku). W styczniu 2017 sprzedaż rynku aptecznego była o 84,05 mln PLN wyższa w stosunku do sprzedaży z grudnia 2016 w którym wyniosła 2 938 mln PLN. Średnia marża apteczna w styczniu 2017r. wyniosła 26,01%. Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku sprzedaż całego rynku zwiększyła się o 455,71 mln PLN. roku. Trwa trend wzrostu ilości klientów aptek, którzy kupują coraz więcej produktów aptecznych tj. leków, suplementów i kosmetyków    Dnia 09.02.2017 Minister Radziwiłł dla jednego z dzienników: Likwidacja NFZ to nie jest zmiana tabliczek, ale bezpośrednie wzięcie odpowiedzialności za zdrowie obywateli przez administracje państwową. Po 1 stycznia zniknie weryfikacja uprawnienia do korzystania z państwowej służby zdrowia. Nie będzie potrzebnych tylu ludzi, którzy dzisiaj się tym zajmują.     Dnia 24.01.2017 Rośnie świadomość Polaków do zgłaszania działań niepożądanych leków a czy Firmy Farmaceutyczne są z tego zadowolone? W zeszłym roku o 30 procent więcej pacjentów niż rok wcześniej, zgłosiło działania niepożądane leków do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych. Dla firm farmaceutycznych otwiera się nowy rynek zbytu - państwa afrykańskie będą mogły importować leki.



Jak chronić się przed Rakiem

Jak chronić się przed Rakiem należy przypominać nie tylko w dniach:

4 luty Światowy Dzień Walki z Rakiem,

15 luty  Międzynarodowy Dzień Walki z Rakiem Dzieciństwa,

4 październik Światowy Dzień Onkologii,

15 październik Europejski Dzień Walki z Rakiem Piersi.

 

To, czy będziesz zdrowy i jak długo będziesz się cieszył zdrowiem, zależy głównie od Ciebie.

 Badania naukowe dowodzą, że to co robimy każdego dnia wpływa na ryzyko za- chorowania na różne choroby, w tym nowotwory. Poprzez niepalenie papierosów, prawidłowy sposób żywienia oraz regularną  aktywność  fizyczną,  a  także utrzymywanie prawidłowej masy ciała, możemy przeciwdziałać nowotworom w każdym momencie życia, zaczynając już od teraz.

Proces powstawania nowotworów jest długotrwały i skomplikowany. Może trwać nawet latami. Z drugiej strony chorobie nowotworowej można przeciwdziałać. Dlatego już dziś pomyśl o przyszłości i podejmij kroki, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowiem.

CZYNNIKI ZWIĘKSZAJĄCE RYZYKO NOWOTWORÓW:

1.Nadwaga i otyłość duże spożycie czerwonego mięsa, szczególnie przetworzonego w postaci wędlin

2.Niskie spożycie pełnoziarnistych produktów zbożowych i nasion roślin strączkowych dieta uboga w warzywa i owoce brak aktywności fizycznej

3.Nadmierne spożywanie alkoholu duże spożycie soli kuchennej

Czerwone mięso (wołowina, wieprzowina, jagnięcina) oraz wędliny zwiększają ryzyko rozwoju raka jelita grubego i odbytnicy. Ponadto  dodawane do wędlin konserwanty tj. azotany i azotyny, mogą wykazywać działanie kancerogenne, szczególnie w żołądku. Dlatego dla większej ochrony należy ograniczyć spożycie czerwonego mięsa, a szczególnie   wędlin, na korzyść innych źródeł  białka – ryb, drobiu, jajek i nasion roślin strączkowych.

Sól oraz produkty z dodatkiem soli mogą zwiększać ryzyko rozwoju raka żołądka. Badania  eksperymentalne wykazały, że sól niszczy nabłonek, czyli wyściółkę żołądka, a uszkodzone komórki mogą przekształcić się w nowotwór. Ponadto nadmierne spożycie soli prowadzi do nadciśnienia, co zwiększa ryzyko chorób układu krążenia.Dzienna zalecana maksymalna ilość soli to 5g (płaska łyżeczka). Należy jednak pamiętać, że nie liczy się tylko sól dodawana do potraw przy stole, ale również  zawarta w produktach spożywczych (np. w pieczywie, wędlinach i serach żółtych).

 

CZYNNIKI ZMNIEJSZAJĄCE RYZYKO NOWOTWORÓW:

1.Zachowanie prawidłowej masy ciała

2.Niskie spożycie mięsa czerwonego i wędlin

3.Dieta bogata w produkty zbożowe pełnoziarniste i nasiona roślin strączkowych

4.Częste spożywanie warzyw i owoców

5.Regularna aktywność fizyczna

6.Unikanie spożywania alkoholu

7.Dieta uboga w sól kuchenną

 

Mini słownik zdrowej diety:

Pełnoziarniste produkty zbożowe po- wstają  w  procesie  tzw.  pełnego   przemiału z całych ziaren zbóż. Zewnętrzne części ziar- na – otręby oraz zarodek – zawierają dużo różnych korzystnych dla zdrowia składników pokarmowych. Ziarna poddawane przemiało- wi i oczyszczaniu są pozbawiane składników odżywczych i substancji ochronnych zawar- tych w zarodku i otrębach, pozostaje tylko skrobiowa część ziarna, która służy m.in. do produkcji białej mąki. Składniki, które są za- warte w produktach zbożowych pochodzą- cych z pełnego przemiału to między innymi błonnik pokarmowy, witamina E, zespół wi- tamin B oraz takie składniki mineralne jak selen, cynk, miedź, żelazo, magnez i fosfor. Do produktów zbożowych pełnoziarnistych zali- czamy m.in. chleb i makarony z mąki z pełne- go przemiału, brązowy ryż oraz gruboziarni- ste kasze (np. gryczana).

Nasiona roślin strączkowych zawierają dużo białka o wysokiej wartości odżywczej oraz tłuszcz korzystny dla zdrowia. Są znako- mitym źródłem błonnika pokarmowego oraz fitozwiązków, które mogą redukować ryzyko powstawania nowotworów.

Błonnik pokarmowy to roślinne wielocu- kry i ligniny,  które  są  oporne  na trawienie w przewodzie pokarmowym człowieka. Pro- ściej mówiąc, są to nietrawione części ścian komórek roślinnych. Jest niezwykle ważny dla zdrowia, ponieważ reguluje pracę przewodu pokarmowego, hamuje uczucie głodu, zmniej- sza wchłanianie szkodliwych substancji, a tak- że skraca czas kontaktu tych substancji ze ścianami przewodu pokarmowego, przez co wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Warzywa i owoce mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory jamy ustnej, gar- dła, krtani, przełyku, żołądka, płuc, trzustki oraz prostaty. Generalnie mają niską gęstość energetyczną.   Zawierają   wiele   substancji, w tym witaminy, składniki mineralne, błonnik pokarmowy i fitozwiązki, z których część wy- kazuje działanie przeciwutleniające (antyok- sydanty). Poszczególne warzywa i owoce cha- rakteryzują się różną wartością odżywczą, stąd dla efektywnej ochrony powinniśmy spożywać różnorodne produkty, aby dostarczyć organi- zmowi jak najwięcej substancji ochronnych. Zalecenia mówią, aby spożywać każdego dnia co najmniej pięć porcji warzyw i owoców.

Antyoksydanty chronią materiał genetycz- ny (DNA) oraz komórki organizmu przed uszkodzeniem spowodowanym wolnymi rod- nikami (reaktywnymi atomami lub cząstecz- kami, które uszkadzają struktury komórkowe przyczyniając się do rozwoju wielu chorób, głównie nowotworowych). Do najbardziej znanych antyoksydantów zaliczamy selen, wi- taminę C, E oraz karotenoidy i polifenole.

Fitozwiązki to biologicznie aktywne sub- stancje występujące w roślinach, które mają zdolność zapobiegania lub przerywania pro- cesu powstawania nowotworów. To im rośli- ny zawdzięczają barwę i zapach. Do tej pory naukowcy rozpoznali kilkadziesiąt tysięcy fitozwiązków. Występują we wszystkich wa- rzywach i owocach, ale jest ich najwięcej w ro- ślinach z grupy tzw. krzyżowych, do których zaliczamy brokuły, brukselkę, kapusty oraz jarmuż.

Aktywność fizyczna poprawia funkcjo- nowanie układu odpornościowego  człowie- ka i pomaga przeciwdziałać otyłości, która zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwo- ry. Ponadto aktywność fizyczna obniża insu- linooporność (zaburzenie gospodarki glukozy w organizmie spowodowane zmniejszeniem wrażliwości   tkanek   na   działanie   insuliny i wzrost poziomu glukozy we krwi, co może prowadzić m.in. do rozwoju cukrzycy typu 2) oraz poziom niektórych hormonów, które mogą wpływać na rozwój nowotworów.

Dzienne minimalne zalecenie to 30 minut umiarkowanego wysiłku fizycznego. To nie muszą być sporty wyczynowe. Najprostsze są energiczne spacery. Można także jeździć na rowerze, pływać, grać w tenisa lub jeździć na łyżworolkach. W miarę zwiększania   zakresu i czasu aktywności fizycznej korzyści zdro- wotne będą rosły. Aktywność fizyczna kształ- tuje nie tylko sylwetkę, ale też siłę woli, wy- trwałość i odporność na stres, jest najlepszym środkiem antydepresyjnym.

Jak chronić się przed rakiem?

Proste sposoby na ruch:a)   Staraj się chodzić po schodach, zamiast jeździć windą;

b)    Odprowadzaj dziecko do szkoły pieszo;

c)  Wysiadaj z autobusu przystanek wcześniej i idź pieszo do domu;

d)   Wykorzystuj czas wolny na spacery lub gimnastykę;

e)   Organizuj wycieczki rowerowe dla całej rodziny;

f)    Ogranicz czas spędzany przed telewizorem i komputerem do minimum; jeśli chcesz oglądać telewizję, to nie leż bezczynnie, tylko ćwicz np. na rowerze stacjonarnym.

 

Jak zmniejszać ryzyko choroby nowotworowej ?

 1. Wystrzegaj się nadwagi i otyłości. Utrzymuj prawidłową masę ciała przez całe życie

2. Uprawiaj regularną aktywność fizyczną przez co najmniej 30 minut każdego dnia

3. Unikaj napojów słodzonych. Ogranicz spożywanie produktów o wysokiej gęstości energetycznej, czyli głównie wysokoprzetworzonych produktów z dodatkiem cukru i z dużą zawartością tłuszczu oraz ubogich w błonnik pokarmowy

4. Jedz dużo różnorodnych produktów roślinnych. Jedz co najmniej 5 porcji warzyw i owoców każdego dnia. Nie zapominaj też o pełnoziarnistych produktach zbożowych i nasionach roślin

5. Ogranicz spożywanie czerwonego  mięsa (np. wołowiny, wieprzowiny), szczególnie w postaci wędlin

6. Jeśli pijesz alkohol – ogranicz jego spożycie do najwyżej dwóch porcji*( * porcja alkoholu to odpowiednik 30ml etanolu, czyli kieliszek wódki, lampka wina lub szklanka piwa) u mężczyzn i jednej porcji u kobiet dziennie

7. Ogranicz spożycie produktów bogatych w sól oraz nie dosalaj potraw na talerzu

8. Unikaj nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne

9. I zawsze pamiętaj nie pal!

 

Prewencja pierwotna nowotworów finansowane są przez Ministra Zdrowia w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych.

Jak chronić się przed Rakiem
5 (100%) 1 vote

Jaka jest twoja opinia ?

← Poprzedni krok

Proszę podać poprawne imię, email oraz pytanie.

Powered by LivelyChat
Do góry